czasomierze

Nad czas stracony nic bardziej nie boli.

Sprawdź czy dobrze zarządzasz swoim czasem

Aby dobrze zarządzać swoim czasem trzeba zastanowić się nad sobą, nad swoimi nawykami, swoimi codziennymi działaniami. Często nie zauważamy błędów które popełniamy. Czasami przemyślana odpowiedź na proste pytanie może uświadomić nam coś ważnego. Nie starajmy się okłamywać samych siebie. Jeśli zauważamy że ‚coś jest nie tak’ w naszym życiu, to może być pierwszy krok do tego aby to ‚coś’ naprawić. Poniżej znajdziesz kilka prostych pytań, odpowiedz sobie szczerze na każde z nich. Potem zlicz swoje odpowiedzi w poszczególnych kolorach,  a następnie przeczytaj opis dla koloru w którym udzieliłeś/udzieliłaś najwięcej odpowiedzi.

Planowanie z kalendarzem w ręku to dla Ciebie :

  • czynność ułatwiająca codzienne funkcjonowanie
  • strata czasu
  • podstawowa zasada dnia codziennego

W czasie pracy :

  • robisz krótkie przerwy aby odetchnąć
  • robisz przerwy, które zwykle się przedłużają
  • nie robisz przerw, dopóki nie skończysz

Gdy masz coś do wykonania, to najczęściej mówisz :

  • muszę to zaplanować
  • nie wiem kiedy to zrobię
  • nie mam czasu

Gdy staje przed tobą wyzwanie zawodowe, dlatego :

  • zwlekasz z jego podjęciem najdłużej jak to możliwe
  • zajmujesz się równolegle tym i innymi mniej ważnymi sprawami
  • odkładasz wszystko inne i koncentrujesz się tylko na tym wyzwaniu

Odkładanie spraw na później :

  • jest twoją przypadłością
  • nie leży w twojej naturze
  • zawsze może się zdarzyć, chociaż starasz się tego unikać

Podjęcie się nowego zadania łączy się dla Ciebie z :

  • zaciekawieniem tematem
  • stresem, czy zdążysz wykonać je na czas
  • poczuciem znużenia kolejną pracą

Gdy umawiasz się na spotkanie :

  • zawsze się spóźniasz
  • jesteś punktualnie
  • zdarza się że się spóźniasz

Po powrocie z pracy :

  • kończysz służbowe zadania, jakich nie udało się wykonać w ciągu godzin pracy
  • wyciszasz się, aby otworzyć myśli i serce na rodzinę
  • uczestniczysz w życiu rodziny, ale ciągle myślisz o sprawach zawodowych

Każdy dzień jest dla Ciebie :

  • wystarczająco długi, by wykonać pracę i znaleźć chwilę na odpoczynek
  • niewystarczająco długi na to by zrobić wszystko co zostało zaplanowane
  • wystarczająco długi na wykonanie zaplanowanych spraw, ale bez chwili odpoczynku

Czas wolny to coś :

  • z czego rezygnujesz w pierwszej kolejności na rzecz pracy
  • z czego nigdy nie rezygnujesz
  • czego nie potrafisz zaplanować

Kiedy odpoczywasz :

  • marzysz o tym by już nigdy nie wracać do pracy
  • czujesz jak się regenerujesz i nabierasz energii do nowych działań
  • masz poczucie winy

Praca jest dla Ciebie :

  • obowiązkiem
  • przyjemnością
  • złem koniecznym

Najchętniej odpoczywasz :

  • przed telewizorem
  • na siłowni lub basenie
  • w rodzinnym gronie

Zastanów się w jaki sposób się poruszasz :

  • zamiast chodzić, na ogół biegniesz
  • chodzisz krokiem miarowym i spokojnym
  • twój krok jest nierówny, raz przyspieszasz, a raz zwalniasz

Zlicz swoje odpowiedzi i porównaj z poniższymi opisami, być może znajdziesz tam opis siebie, a być może tylko kilka wskazówek co zmienić w swoim życiu, by było ono ciekawsze lub odrobinę lepsze.

Najwięcej odpowiedzi w kolorze zielonym :

Gospodarowanie czasem przysparza Ci sporo trudności i dlatego wydaje Ci się, że dzień jest za krótki, aby ze wszystkim zdążyć. Nie masz w nawyku planowania, gdyż uważasz to za stratę czasu. Wiele spraw odkładasz na później, zamiast zajmować się najważniejszymi zadaniami. Najwięcej energii zużywasz na drobiazgi, co powoduje spiętrzenie zaległych prac i obowiązków, a to powoduje uczucie znużenia i wyczerpania. Łatwo się rozpraszasz, gdy już się oderwiesz od pracy to trudno ci ją podjąć ponownie. Wyznacz cele i zadania, a potem realizuj je wg określonego planu. Nie zajmuj się rutynowymi czynnościami, które możesz przekazać innym. Załatwiaj najpierw najważniejsze sprawy, nie skupiaj się na detalach. Myśl przewidująco, bierz pod uwagę, że mogą zdarzyć się sytuacje kryzysowe. Pamiętaj, aby twój harmonogram był elastyczny.

Najwięcej odpowiedzi w kolorze czerwonym :

Wydaje ci się że na ogół wszystko trzymasz pod kontrolą, to jednak często się spóźniasz, a więc z zarządzaniem czasem radzisz sobie nie najlepiej. Jednym z twoich problemów jest przyjmowanie na siebie zbyt wielu zadań i obowiązków, którym czasem nie potrafisz podołać. Żyjesz w ciągłym stresie, martwisz się że nie dotrzymasz terminów, że nie ze wszystkim zdążysz na czas. Żyjesz z kalendarzem w ręku, a w twoim kalendarzu często brakuje miejsca na wpisanie nowych spotkań, czy zadań do wykonania. Możesz mieć skłonności do pracoholizmu. Praca jest dla ciebie przyjemnością, co powoduje że nie umiesz ograniczyć czasu, jaki jej poświęcasz. Cierpią na tym twoim najbliżsi, twoja rodzina, gdyż nieustannie brakuje ci wolnych popołudni i wieczorów. Nie umiesz odpoczywać, a kiedy już masz dzień wolny, to dopada cię poczucie winy. Zamiast iść, biegniesz, a i tak się spóźniasz. Postaraj się zwolnić rytm życia. Pozwól sobie odetchnąć, przeczytaj dobrą książkę, spotkaj się z przyjaciółmi, wyjdź lub wyjedź gdzieś. Poświęć uwagę tym, których zaniedbujesz w wiecznej gonitwie. Odkryjesz wtedy, że żyć spokojniej nie znaczy nudniej.

Najwięcej odpowiedzi w kolorze niebieskim :

Potrafisz dobrze zarządzać swoim czasem. Dzięki umiejętnemu planowaniu twoje życie ma ściśle określony porządek. Jest w nim czas na pracę i czas na odpoczynek. Starasz się nie odkładać niczego na później i ustalać priorytety. Zachowujesz we wszystkim równowagę, ponieważ umiesz dokonywać świadomych wyborów związanych z tym, na co przeznaczasz swój czas. Jedyne niebezpieczeństwo tkwi w tym, że żyjąc tak precyzyjnie, możesz stać się niewolnikiem celów, zadań i terminów. Sztywny harmonogram, bez odstępstw od reguł, będzie z czasem męczący dla ciebie i twojego otoczenia. Dlatego dokonaj w nim nieraz jakiejś spontanicznej zmiany. Jeśli masz na coś wielką ochotę, to po prostu zrób to. Dzięki spontaniczności, oderwiesz się od monotonii dnia codziennego, a twoje życie nabierze barw.

[Źródło : Poradnik psychologiczny SENS ] Poradnik Psychologiczny SENS

8 Marzec 2011 - Posted by | zarządzanie czasem | , , , , , ,

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: