czasomierze

Nad czas stracony nic bardziej nie boli.

Jak działać w zgodzie ze swoim zegarem biologicznym

Sprawność psychofizyczna każdego człowieka podlega okresowym wahaniom zgodnym z jego naturalnym rytmem. Często określamy kogoś mianem ‚nocnego marka’ lub ‚rannego ptaszka’, a wynika to właśnie z ich specyficznego rytmu biologicznego. Ludzie którzy wydajnie mogą pracować rano natomiast po południu są już zmęczeni i potrzebują wczesnego zakończenia pracy, określani są przez naukowców jako ‚ludzie o wczesnym rytmie’, natomiast ludzie najchętniej pracujący wieczorem lub nocą, określani są jako ‚ludzie o późnym rytmie’.

Rytm sprawności psychofizycznej każdego człowieka charakteryzuje się tym że bezpośrednio po fazach najwyższej aktywności następują fazy odpoczynku, podczas których narządy ciała pracują na „zwolnionych obrotach” i nie powinny być nadmiernie przeciążane. Statystycznie rzecz ujmując, punkt najwyższej sprawności osiągany jest przed południem, między godziną 9 a 11, następnie nasza sprawność stopniowo spada, aż do osiągnięcia minimum w godzinach południowych, potem następuje ponowny wzrost sprawności psychofizycznej osiągają swoje kolejne maksimum około godziny 18-ej, po tym wyżu następuje ponowne, znaczne obniżenie sprawności. W kształtowaniu dnia powinno się uwzględnić wahania psychofizycznej sprawności po to by móc planować zadania zgodnie z indywidualnym rozkładem wyżów i niżów wydajności, co umożliwi nam szybsze i bardziej efektywne wykonanie założonych działań. Nie należy się przejmować jeśli nasz rytm psychofizyczny odbiega od statystycznego modelu, po prostu nasza sprawność osiąga wyże i niże o innych porach. Należy tylko dobrze wykorzystać nasz rytm psychofizyczny, pracować w okolicach jego wyżu, a odpoczywać w okolicach niżu.

Zbyt długa praca nie opłaca się, ponieważ zmniejsza się zarówno koncentracja, jak i wydajność, co sprzyja popełnianiu błędów. Nie należy traktować przerw jak stratę czasu lecz jako możliwość odpoczynku i zregenerowania utraconej energii. Powinno się uwzględniać w swym planie dnia regularne, ale krótkie przerwy. Aby przerwa rzeczywiście przyniosła oczekiwany odpoczynek, powinna nastąpić jeszcze w okresie wysokiej wydajności, zanim zdolność koncentracji spadnie do zera.

Zalety planowania w zarządzaniu czasem

  • określanie celów zawodowych i prywatnych
  • lepsze i szybsze osiąganie celów
  • realistyczna ocena celów
  • oszczędzanie czasu i uzyskiwanie go na rzeczywiście ważne zadania i cele
  • orientacja we wszystkich zamierzeniach, zadaniach i czynnościach pod względem czasu (co, kiedy i w jakim czasie jest do zrobienia?)
  • koncentracja na rzeczywiście ważnych zadaniach i zapewnienie ich wykonania
  • realistyczne wyznaczanie terminów i ich dotrzymywanie
  • rezerwy czasu na rzeczy nieprzewidziane
  • unikanie pustych przebiegów czasowych
  • mniej pośpiechu i chaosu, więcej przewidzianych działań, lepsze rozplanowanie przerw
  • wydajniejsza praca poprzez zmniejszenie stresu
  • zredukowanie presji terminów

cytat – Holtz LouUmiejętność określa to, co jesteś w stanie zrobić. Motywacja determinuje to, co robisz. Podejście determinuje, jak dobrze to robisz.”

Przydatna literatura –

Przeczytaj także poprzedni wpis Zaplanuj swój czas

Advertisements

14 lutego 2011 - Posted by | zarządzanie czasem | , , , , ,

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: