czasomierze

Nad czas stracony nic bardziej nie boli.

Jak zacząć zarządzać czasem

Zarządzanie czasem jest bardzo przydatną umiejętnością, pozwalającą lepiej zorganizować sobie życie, uniknąć sytuacji stresowych, zrealizować zamierzenia. Niestety nie każdy posiada taką umiejętność, chociaż każdy musi jakoś zarządzać swoim czasem. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Tak jest gdy planujemy urlop, wyjazd na wycieczkę, wyjście do kina, zakupy i inne czynności dnia codziennego. Planowanie jest jednym ze sposobów zarządzania czasem. Ale przytoczone wyżej przykłady planowania obejmują krótkie i często nie powiązane ze sobą okresy czasu, a co najważniejsze często robione są intuicyjnie i nie zawsze z odpowiednim wyprzedzeniem, a także po zrealizowaniu jakiegoś zadania nie zastanawiamy się ja i co osiągnęliśmy, nie wyciągamy żadnych wniosków, a to jeden z podstawowych błędów.

Rodzi się więc pytanie  – jak efektywnie zarządzać swoim czasem. Na początek należy uświadomić sobie że mamy dużo więcej możliwości, kompetencji i siły, niż nam się wydaje. Już teraz możemy przejąć całkowite panowanie nad swoim czasem, a przez to nad swoim życiem i to w każdym jego aspekcie, a co za tym idzie w dowolny sposób zmienić całą swoją przyszłość.

Aby efektywnie wykorzystać swój czas należy:

  1. wyznaczyć sobie do realizacji jakieś cele
  2. zaplanować ich realizację
  3. podjąć odpowiednie decyzje
  4. przystąpić do realizacji
  5. okresowo analizować proces realizacji zadania i jego zgodność z planem

Określanie celów jest bardzo potężną techniką Dzięki temu wiadomo na czym trzeba się skoncentrować, co usprawnić i jakie mogą pojawić się przeszkody. Wyznaczenie celów umożliwia skoncentrowanie się na właściwych zadaniach, daje długookresową wizję i krótkookresową motywację, pomaga również zorganizować odpowiednie środki konieczne do osiągnięcia założonego celu. Mówiąc prościej – człowiek wie czego chce i jaki wynik końcowy ma uzyskać. Przy formułowaniu celów należy pamiętać o tym aby cel był :

  1. wyraźnie określony
  2. był realistyczny (realnie osiągalny)
  3. był zorientowany w czasie, miał określone ramy czasowe

e-book 'Zorganizuj się' [ Przydatna literatura ]



Reklamy

29 stycznia 2011 - Posted by | dywagacje na temat czasu i przemijania, zarządzanie czasem | , , , , , , ,

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: