czasomierze

Nad czas stracony nic bardziej nie boli.

Zegary na Jasnej Górze

Co jakiś czas nachodzi mnie ochota aby udać się do Częstochowy, na Jasną Górę. Taki pobyt na Jasnej Górze jakoś dobrze mnie nastraja, jest to dla mnie jakaś ‚duchowa odnowa’, wewnętrzne wyciszenie. W tym roku też mnie naszła taka ochota, a ponieważ październik wbrew zapowiedziom synoptyków był piękny i słoneczny, więc udałem się do Częstochowy z prywatną pielgrzymką, w środku tygodnia, bez tłumów pielgrzymów, bez wielu wycieczek, w spokoju można wiele przemyśleć i więcej zobaczyć. Tak też się stało, po raz pierwszy zwróciłem uwagę na to że na Jasnej Górze są ciekawe zegary, wcześniej jakoś ich nie zauważałem. Wypatrzyłem dwa zegary słoneczne na frontowej ścianie Bazyliki, oba wskazywały tą samą godzinę, różnią się tylko tym że na zegarze z lewej strony są cyfry arabskie, a na zegarze z prawej strony cyfry rzymskie.

zegary słoneczne na Jasnej Górze zegar słoneczny na Jasnej Górzezegary sloneczne na Jasnej Górze zegr słoneczny na Jasnej Górze

Są jeszcze dwa inne zegary słoneczne na Jasnej Górze, ale nie udało mi się ich sfotografować. Niestety jeden z nich jest widoczny z wewnętrznego dziedzińca klasztoru Paulinów, a tam niestety nie można wejść, natomiast drugi jest zasłonięty zewnętrznym ołtarzem.

Jasna Góra zegary na wieży - Jasna Góra zagar na wieży Jasna Góra

Ciekawy i stary zegar znajduje się na wieży klasztornej. Jest to zegar wieżowy napędzany mechanizmem trzech przeciwwag, a wyposażony jest w 36 dzwonów umożliwiających wygrywanie różnych melodii. Ustawienia zegara pozwalają na wygrywanie melodii co godzinę lub co kwadrans. Na tych dzwonach można grać jak na fortepianie, gdyż przygotowana jest odpowiednia do tego klawiatura. Zegar ten sprowadzono z Melinej w Belgii.

mechaniczny zegar wieżowy Jasna Góra mechanizm zegara wieżowego Jasna Góra mechanizm zegara wieżowego Jasna Góra

przeciwwagi zegara wieżowego Jasna Góra przeciwwagi zegara wieżowego Jasna Góra przeciwwagi zegara wieżowego Jasna Góra

9 listopada 2010 - Posted by | dywagacje na temat czasu i przemijania | , , , ,

Brak komentarzy.

Skomentuj

